• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Är kanske så. Men tänkte att UC:s system/parametrar automatiskt kickar upp scoren i höjden vid betalningsanmärkning. Även en miljardär kan ju teoretiskt ha ett övertrasserat kreditkort och anmärkningar så datorerna borde väl kicka upp poängen då? Det sker väl med automatik och inte med individuell bedömning?
Det är klart att det sker per automatik, men det är ju många variabler som avgör vad man får för betyg, där antal betalningsanmärkningar bara är en. Inkomst är en annan, liksom ålder, var du bor, hur många lån du har, hur du använder dina kreditkort; om du är gift, skild eller aldrig har varit varken eller. Et cetera.

Exakt hur algoritmen ser ut berättar förstås inte UC, för det är ju deras affärsidé att ta betalt för resultatet av den.

Om halva befolkningen har 0,1 så innebär det att halva befolkningen är tämligen riskfri att låna ut pengar till. Det tycker jag låter rimligt, för de allra flesta lånar väl inte mer än vad de klarar av att betala.

Den andra halvan av befolkningen är lite mer riskabel, och där får sådana som du och jag lite olika riskprognoser beroende hur riskabla vi anses vara.

Har man 1 % i UC-risk så innebär ju det att UC tror att det bara är en på hundra i den gruppen som får problem att betala det närmaste året, så det är fortfarande ganska bra, även om det är tio gånger sämre än 0,1.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Har 0.21 nu och en förfrågan försvinner i helgen, återstår att se om det gör något. tror jag har 1 eller 2 ff sen
0.16 blev det idag. En upplysning till ryker på måndag eller tisdag.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
0.16 blev det idag. En upplysning till ryker på måndag eller tisdag.

Vad är det lägsta du haft?

Jag är så sjukt förväntansfull inför nästa uppdatering. Går in dagligen och kikar om den kommit rekordtidigt :D Jag har 1.54 nu, men då med nästan fullt utnyttjad kredit och nu har jag lånat 30 K från Fairlo och betalat ner den så jag hoppas komma ner till 0.2-0.3 nånstans. Funderar om jag ska kämpa på ytterligare en månad och försöka nolla krediterna (Betalkoll och kreditkortet) helt för ytterligare några decimaler bättre innan jag söker samling. Min sista FF försvann i juni.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Vad är det lägsta du haft?

Jag är så sjukt förväntansfull inför nästa uppdatering. Går in dagligen och kikar om den kommit rekordtidigt :D Jag har 1.54 nu, men då med nästan fullt utnyttjad kredit och nu har jag lånat 30 K från Fairlo och betalat ner den så jag hoppas komma ner till 0.2-0.3 nånstans. Funderar om jag ska kämpa på ytterligare en månad och försöka nolla krediterna (Betalkoll och kreditkortet) helt för ytterligare några decimaler bättre innan jag söker samling. Min sista FF försvann i juni.

Jag vet att jag haft 0.1, men inte om det varit 0.10 eller 0.14, det var innan kreditkollen och 2 decimaler.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
839
Poäng
747
Jag vet att jag haft 0.1, men inte om det varit 0.10 eller 0.14, det var innan kreditkollen och 2 decimaler.

Jag hade 0,16 i våras, men det avrundades tydligen till 0,1 om man kollade i Kreddy. Lite märklig matematik.

Å andra sidan märkte jag på upplysningskopiorna när jag sökte lån genom Lendo att många banker inte ens betalar för att se riskprognosen, så den kanske inte alltid är så avgörande som man skulle kunna tro. Jag vill minnas att tex Swedbank och SEB inte såg den.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
När tror vi på en uppdatering denna månad ? :D
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Runt den 15:e är det varje månad va? När är det som tidigast :) ?
 
M

Marre

Gäst
Poäng: 0
Hej på er!

jag har 10,54% i risk när jag kollar på minuc.
Då har jag även ett kreditkort som är maxat på 60 000.
hur mycket tror ni de sjunker när det uppdateras och jag har betalat in hela det beloppet?
Många skriver ju att kredit påverkar galet mycket.
jag har bara 4 ff i övrigt
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Hej på er!

jag har 10,54% i risk när jag kollar på minuc.
Då har jag även ett kreditkort som är maxat på 60 000.
hur mycket tror ni de sjunker när det uppdateras och jag har betalat in hela det beloppet?
Många skriver ju att kredit påverkar galet mycket.
jag har bara 4 ff i övrigt

Det är ju olika aspekter som påverkar (lön, anställning, civilstånd, antal krediter osv osv). Men det är helt rätt att kreditkortet påverkar sjukt mycket. Utan att ha någon koll alls på dina andra förutsättningar tror jag lätt att du kan komma ner till 1-2 procent. Kanske till och med under 1 procent om allt annat ser bra ut och du har kvar krediten (men oanvänd alltså)
 

Lybb

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
2 April 2014
Meddelanden
54
Mottagna reaktioner
18
Poäng
62
Mina 2 sista anmärkningar försvann nu vid midnatt och min risk gick ner ifrån 6.1% till 0.6%. Har blanco på 278’ och 0 ff. Inkomst 504’. Inga kreditkort eller avbetalningar. Känns som det borde vara lägre risk kan jag tycka. Eller går det inte komma så mycket lägre när man har blanco?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp